Resevillkor
Allmänna Resevillkor för Paketresor
Konsumentverket/KO, och Passagerarrederiernas Förening, har träffat följande
överenskommelse om ändringar och tillägg till Allmänna villkor
på paketresor. Ändringarna i Allmänna villkor för paketresor
skall gälla för resor som säljs från och med 1 maj 2002
och avgår från 1 oktober 2002.
1. AVTALET
1.1 Arrangören ansvarar gentemot resenären för vad denne har rätt att
fordra till följd av avtalet. Ansvaret gäller även för sådana prestationer som
skall fullgöras av någon annan än arrangören. Om återförsäljaren är part i avtalet,
ansvarar han mot resenären på samma sätt som arrangören.
1.2 Uppgifter i arrangörens kataloger och broschyrer är bindande för
denne. En arrangör får dock ändra uppgifter i kataloger eller broschyrer innan
avtal har träffats. Detta får dock endast ske om ett uttryckligt förbehåll om
det har gjorts i katalogen eller broschyren och om resenären tydligt informeras
om ändringarna.
1.3 Arrangören skall hålla resenären underrättad om frågor av betydelse
för resenären som sammanhänger med avtalet.
1.4 Anslutningsresa ingår i avtalet endast om den säljs eller marknadsförs
tillsammans med huvudarrangemanget för ett gemensamt pris eller för skilda priser
som är knutna till varandra.
1.5 Avtalet är bindande för parterna när arrangören skriftligen bekräftat
resenärens beställning och resenären inom avtalad tid betalt överenskommen anmälningsavgift
enligt arrangörens anvisningar. Arrangören skall bekräfta resenärens beställning
utan dröjsmål.
2. BETALNING AV PRISET FÖR RESAN.
2.1 Resenären skall betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår
av avtalet.
2.2 Arrangören får inte kräva slutbetalning av resans pris tidigare
än 40 dagar före avresan, om inte annat särskilt överenskommits.
2.3 Arrangören får i samband med bekräftelsen, ta ut en första delbetalning
(anmälningsavgift). Anmälningsavgiften skall vara skälig i förhållande till
resans pris och omständigheterna i övrigt.
2.4 Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har
arrangören rätt att häva avtalet och behålla anmälningsavgiften som skadestånd
om inte detta är oskäligt.
3. RESENÄRENS RÄTT TILL AVBESTÄLLNING AV RESAN.
3.1 Resenären har rätt att avbeställa resan enligt följande.- Vid fastställande
av resans pris skall resans pris inte inräknas vad resenären erlagt
för avbeställningsskydd.- Avbeställningskostnaden är alltid
lägst 200 kronor per resenär.
3.1.1 Vid avbeställning tidigare än 30 dagar före avresan skall resenären
erlägga 5% av resans pris.
3.1.2 Vid avbeställning senare än 30 dagar, men tidigare än 14
dagar före avresan, skall resenären erlägga 15% av resans pris.
3.1.3 Vid avbeställning senare än 14 dagar , men tidigare än 24
timmar före avresan, skall resenären erlägga 50% av resans pris.
3.1.4 Sker avbeställningen inom 24 timmar före avresan skall resenären
betala hela resans pris.
3.1.5 För s.k. bilpaketresor (resa med egen bil, färjetransport och
inkvartering i stuga eller lägenhet) gäller att resenären skall betala hela
resans pris vid avbeställning senare än 30 dagar före avresan. Vid avbeställning
dessförinnan gäller punkt 3.1.1.
3.2 Resenär som har träffat avtal om avbeställningsskydd har rätt
att avbeställa resan, enligt följande.
- Vid fastställande av resans pris skall i resans pris inte inräknas
vad resenären erlagt för avbeställningsskydd.
- Vid avbeställning enligt punkt 3.2 har resenären inte rätt
att få tillbaka vad han betalat för avbeställningsskyddet.
3.2.1 Om resenären har avbeställningsskydd får resan i fall
som anges i punkt 3.2.2-3.2.4 avbeställas utan annan kostnad än den
expeditionsavgift som framgår av arrangörens katalog eller broschyr.
Expeditionsavgiften får högst uppgå till 5% av resans pris
dock högst 200 kronor.
3.2.2 Avbeställning får ske om resenären eller dennes
make/maka/sambo, resenärens eller dennes make/maka/sambos släkting
i rakt upp- eller nedstigande led, syskon eller person med vilken resenären
gemensamt beställt resan före avresan men efter det att avtalet blivit
bindande för resenären enligt punkt 1.5 drabbas av allvarlig sjukdom,
försämrat sjukdomstillstånd eller olycksfall och denna händelse
är av sådan art, att resenären inte rimligen kan genomföra
resan.
3.2.3 Avbeställningen får ske om en annan händelse drabbar
resenären efter det att avtalet blivit bindande enligt punkt 1.5 och om
händelsen är av så ingripande karaktär för resenären
att det inte är rimligt att kräva att resenären skall genomföra
resan. Resenären skall inte ha kunnat råda över händelsen
och vare sig känt till eller bort känna till denna då resan
beställdes. Sådan ingripande händelse är t ex brand i den
egna bostaden.
3.2.4 Avbeställning får ske om en person med vilken resenären
gemensamt beställt resan avbeställer sin resa med stöd av punkterna
3.2.2 eller 3.2.3 och det är oskäligt att resenären skall genomföra
resan utan den andra personens sällskap.
3.2.5 Resenär som avtalat om gemensam inkvartering med annan resenär
/ andra resenärer som avbeställt resan med stöd av punkterna
3.2.2-3.2.4 skall erhålla inkvartering av samma standard som enligt avtalet
på avtalat eller likvärdigt hotell / anläggning, i rum / lägenhet
som är storleksmässigt anpassad till kvarstående antalet resenärer
utan extra kostnad. Kan någon sådan inkvartering inte tillhandahållas
skall inkvarteringen ske enligt avtalet utan ytterligare kostnad för resenären.
3.2.6 Resenären skall avbeställa resan så snart som
möjligt efter det att avbeställningsanledning uppkommit. Grunden för
avbeställningen skall på tillförlitligt sätt styrkas med
läkar- och/ eller släktskapsintyg.
3.3 Avbeställning skall ske på det sätt som anges i
katalog, broschyr eller i färdhandlingarna
3.4 Efter avbeställning skall belopp som resenären har till
godo enligt ovan återbetalas utan dröjsmål, dock senast 14
dagar efter avbeställningen.
4. RESENÄRENS RÄTT ATT ÖVERLÅTA AVTALET.
4.1 Resenären får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor
för att få delta i resan. Ett sådant villkor kan t ex vara att transportföretag
eller annan som arrangören anlitat enligt gällande regler skall godta byte av
resenär. Resenären måste i skälig tid före avresan underrätta arrangören eller
återförsäljaren om överlåtelsen.
4.2 När avtalet överlåtits är överlåtaren och förvärvaren solidariskt
ansvariga gentemot den andra parten i avtalet för vad som återstår att betala
för resan och för extra kostnader, dock högst 200 kronor, som kan uppkomma på
grund av överlåtelsen.
5. ARRANGÖRENS ÄNDRINGAR FÖRE AVRESAN OCH INSTÄLLANDE AV
RESAN.
5.1 Arrangörens rätt att ändra avtalsvillkoren
Arrangören får ändra avtalsvillkoren till resenärens nackdel endast
om det framgår tydligt av avtalet att detta får ske. Priset får höjas
endast om det dessutom av avtalet framgår tydligt hur det nya priset
skall fastställas.
5.2 Resenärens rätt att frånträda avtalet
Resenären får frånträda avtalet, om arrangören förklarar att han
inte kommer att fullgöra vad han åtagit sig och avtalsbrottet är av
väsentlig betydelse för resenären. Resenären får också frånträda
avtalet om avtalsvillkoren ändras väsentligt till hans nackdel.
Om arrangören avser att bryta avtalet, eller om han vill ändra
avtalsvillkoren, skall han underrätta resenären snarast och därvid
lämna besked om dennes rätt att frånträda avtalet enligt första
stycket.
Resenären skall inom skälig tid meddela arrangören eller
återförsäljaren om han vill frånträda avtalet. Gör han inte det,
förlorar han sin rätt att frånträda avtalet.
5.3 Resenärens rätt till ersättningsresa
Frånträder resenären avtalet enligt 5.2 har han rätt till annan
paketresa som är av likvärdig eller högre kvalitet, om arrangören eller
återförsäljaren kan erbjuda detta. Om resenären godtar en sämre
ersättningsresa har han rätt till ersättning för prisskillnaden.
Avstår resenären från sin rätt till ersättningsresa, eller kan en
sådan resa inte erbjudas, skall han snarast få tillbaka vad han har
betalt enligt avtalet.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller också om arrangören ställer in resan utan att resenären är skuld till det.
5.4 Resenärens rätt till skadestånd, arrangörens inställande av resa
I sådana fall som avses i 5.3 har resenären rätt till skadestånd från arrangören, om det är skäligt.
Rätt till skadestånd på grund av att arrangören ställt in resan föreligger inte, om arrangören visar
1. att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält
sig till resan och resenären senast 14 dagar före avresan skriftligen
underrättats om att resan ställts in (vid resor med en varaktighet av
högst 5 dagar gäller att resenären skall underrättas senast 10 dagar
för avresan), eller
2. att resan inte kunnat genomföras på grund av ett hinder utanför
arrangörens kontroll som denne skäligen inte kunde förväntas ha räknat
med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen
kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror det på någon som arrangören har anlitat att resan har ställts
in, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt första stycket 2
endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt den
bestämmelsen. Detsamma gäller om orsaken är hänförlig till någon annan
i ett tidigare led.
5.5 Ändring av priset.
Inträffar kostnadsökning för arrangören efter det att avtalet enligt
1.5 ovan blivit bindande för parterna, får arrangören höja priset för
resan med ett belopp som motsvarar kostnadsökningarna om dessa beror
på:
1. ändringar i transportkostnader,
2. ändringar i skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster som ingår i resan, eller
3. ändringar i växelkurser som påverkar arrangörens kostnader för resan.
Priset får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel
av den kostnadsökning som arrangören drabbas av för genomförandet
av avtalet förutsatt att denna kostnadsökning är av sådant
slag som anges i 1 - 3 ovan i denna punkt. Om t ex en avgift enligt punkt 2
ovan ökar med 100 kronor för varje resenär får priset höjas
med samma belopp. Om resenären så begär är researrangören
skyldig att redovisa hur prishöjningen beräknats.
Rätt till prishöjning enligt 1 och 3 ovan föreligger endast om kostnadsökningarna överstiger 60 kr.
Priset får inte höjas under de sista 20 dagarna före den avtalade
avresedagen. Arrangören skall så snart som möjligt underrätta resenären
om prisförändringarna.
Resans pris skall sänkas om arrangörens kostnader tidigare än 20
dagar före den avtalade avresedagen, av samma skäl som ovan angivits,
minskar. Vid kostnadsminskningar enligt 1 och 3 ovan skall priset
sänkas endast om kostnadsminskningarna överstiger 60 kr.
5.6 Arrangörens och resenärens rätt att frånträda avtalet vid ingripande
händelser m m.
Såväl arrangören och resenären har rätt att frånträda avtalet, om
det efter det att avtalet blivit bindande för parterna enligt punkt 1.5 på eller
i närheten av resmålet eller utefter den planerade färdvägen inträffar katastrof,
krigshandling, generalstrejk eller annan ingripande händelse, som väsentligt
påverkar resans genomförande eller förhållandena på resmålet vid den tidpunkt
då resan skall genomföras.
För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits
skall sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas.
6. ARRANGÖRENS ÄNDRINGAR EFTER AVRESA, FEL OCH BRISTER.
6.1 Uteblivna prestationer
Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan
tillhandahållas, skall arrangören ordna lämpliga ersättningsarrangemang
utan extra kostnad för resenären.
Kan ersättningsarrangemang inte ordnas eller avvisar resenären på
godtagbara grunder sådana arrangemang, skall arrangören, om det är
skäligt, utan extra kostnad för resenären tillhandahålla likvärdig
transport tillbaka till platsen för avresan eller till någon annan ort
som resenären godkänner.
Innebär en förändring i avtalet enligt första eller andra stycket en
försämring för resenären är han, om det är skäligt, berättigad till
prisavdrag och skadestånd.
6.2 Andra fel och brister
Vid andra fel i de avtalade tjänsterna än sådana som anges i 6.1 har
resenären rätt till prisavdrag och skadestånd, om inte felet beror på
honom.
Resenären har inte rätt till skadestånd, om arrangören visar att felet beror
på ett hinder utanför arrangörens kontroll som denne inte skäligen
kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks, och vars
följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är
arrangören fri från skadestånd ansvar enligt andra stycket,
endast om också den som har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen.
Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare
led.
Vid fel som har sin grund i omständigheter som beskrivs i andra
eller tredje stycket skall arrangören genast ge resenären den hjälp som
behövs.
6.3 Skadeståndets omfattning
Skadestånd enligt dessa villkor omfattar förutom ersättning för förmögenhetsskada,
ersättning för personskada och sakskada.
Skador som omfattas av bestämmelserna i sjölagen (1994:1009),
luftfartslagen (1957:297), järnvägstrafiklagen (1985:192) eller lagen
(1985:193) om internationell järnvägstrafik ersätts enligt de lagarna i
stället för enligt dessa villkor. Arrangören är dock alltid skyldig att
ersätta resenären för vad denne har rätt att fordra enligt de nämnda
lagarna.
Det åligger resenären att i möjligaste mån begränsa skadan.
7.REKLAMATION OCH AVHJÄLPANDE.
7.1 Resenären får inte åberopa fel i vad han har rätt att fordra till
följd av avtalet, om han inte inom skälig tid efter det att han märkt eller
bort märka felet underrättar arrangören eller återförsäljare om felet. Detta
bör om möjligt ske på resmålet.
7.2 Utan hinder av 7.1 får resenären åberopa fel, om arrangören eller
återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.
7.3 Om resenären framför klagomål som inte är obefogade, skall arrangören
eller dennes lokala representant genast vidta åtgärder för att finna lämplig
lösning.
8. RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN
8.1 Arrangörens anvisningar m m.
Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas
av reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig att
respektera de ordningsregler som gäller för resan och för transporter, hotell etc och
uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt
sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet.
8.2 Resenärens ansvar för skada.
Resenären är ansvarig för skada som denne vållar arrangören genom försummelse, t
ex genom att inte följa lämnade anvisningar eller föreskrifter.
Det åligger resenären att ersätta skada som är lagligen grundad gentemot någon som
arrangören anlitar för att medverka vid resans genomförande.
8.3 Pass, visum, hälsobestämmelser m m.
Innan avtal sluts skall arrangören eller återförsäljaren på lämpligt sätt
informera resenären om sådana hälsobestämmelser som blir tillämpliga under resan
samt, i den mån det har betydelse för resenären, om vad som gäller i fråga om pass
och visum för medborgare i stater inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
Resenären är dock själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för
resans genomförande, som
t ex innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, försäkring.
Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av bristerna
i nämnda formaliteter, t ex hemtransport i följd av avsaknad av pass, om inte bristerna
orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.
8.4 Avvikande från arrangemanget.
Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig
att meddela detta till arrangören eller till dennes representant. Resenären skall senast
24 timmar före av arrangören uppgiven återresetid kontakta denne för kontroll av
uppgifter om hemresan.
9. TVISTLÖSNING.
Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen
av avtalet genom förhandlingar. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av
Allmänna reklamationsnämnden eller av allmän domstol.
Nedanstående avgifter ersätter anmälnings- och avbeställningsavgifter i avsnittet Allmänna resevillkor för paketresor.
Vid avbeställning p g a akut sjukdom eller olycksfall debiteras
avbeställningsavgifter (se avsnitt Anmälnings- och
avbeställningsavgifter nedan), för de som ej har tecknat
avbeställningsskydd.
Anmälnings- och avbeställningsavgifter för paketresor på Stena Lines och Scandlines samtliga linjer
1. Bokning av paketresa. Kan göras hos alla
auktoriserade resebyråer eller direkt på något av Stena Lines egna
bokningskontor. Vi rekommenderar att bokning sker i god tid före
avresa, inte bara övernattning utan även bilplats för respektive
färjeöverfarter.Vid bokning skall namn på alla resenärer uppges.
1.1 Vid bokning av resor erlägges en anmälningsavgift på 10% av resans
totalpris, dock lägst 200 kr. Resterande belopp betalas senast 30 dagar
före avresa om inte annat avtalats.
2. Avbeställning och ändringar företagna av resenären.
2.1 Avbeställer resenären resan tidigare än 30 dagar före avresan,
resdagen inräknad, återbetalas anmälningsavgiften med avdrag för
expeditionsavgift på 5% av resans totalpris, dock lägst 200:-.
2.2 Avbeställer resenären 30 - 15 dagar före avresan, resdagen
inräknad, har arrangören rätt att tillgodoräkna sig 15% av resans
totalpris, dock lägst 200:-. 2.3 Avbeställer resenären 14 - 1
dag före avresan, resdagen inräknad, har arrangören rätt att
tillgodoräkna sig 50% av resans totalpris. 2.4 Sker
avbeställning inom 24 timmar eller ingen avbeställning alls före
avresan äger arrangören rätt att tillgodoräkna sig det totala priset
för resan. 2.5 Vid ändring som sker tidigare än 15 dagar före
avresan, resdagen inkluderad, och som innebär minskat antal personer,
annan avresedag eller destination uttages en ändringskostnad på 100:-.
Ändringar som företas därefter likställs med avbeställning och
nybokning enligt gällande regler för paketresor. 3. Reklamation
Eventuella anmärkningar och anspråk på ersättning skall, för att vinna
beaktande, först göras på platsen och därefter senast inom en månad
efter resans slut. Reklamation ska ske skriftligen och ställs till
Stena Line AB, Reklamation paketresor, 405 19 Göteborg. En reklamation
på platsen skall på något sätt finnas skriftligt dokumenterad mellan
resenären och hotellet. Har resenären på grund av omständigheter som är
att jämställa med vad som enligt svensk lag utgör laga förfall,
hindrats att i rätt tid fullgöra vad som honom ålegat, utlöper
tidsfristen för honom 14 dagar efter att detta förfall upphört. 4. Färjebiljetter
Förkomna färdhandlingar ersättes ej. Vid ändring av resväg måste ny
färjebiljett lösas. Delvis utnyttjad biljett återbetalas ej. 5. Avbeställningsskydd
Avbeställningsskydd kan tecknas vid beställning av resenär som skydd
mot
avbeställningsavgifter vid akut sjukdom eller olycksfall. Betalas
samtidigt med anmälningsavgiften, eller i de fall anmälningsavgift ej
krävs i samband med slutbetalning. Kostnad 50:-/person. För barn t.o.m. 14 år i vuxens sällskap ingår avbeställningsskydd automatiskt. Om
resenär som tecknat avbeställningsskydd avbeställer resan på grund av
akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall som drabbat resenären själv
eller hans maka, barn, föräldrar, syskon eller person, med vilken
resenären sammanbor under äktenskapsliknade former debiteras endast
expeditionsavgift enligt punkt 2.1 enligt ovan. Vad resenären erlagt
för avbeställningsskyddet återbetalas ej. Läkarintyg erfordras och
skall vara arrangören tillhanda senast 10 dagar efter avbeställningen.
Senareläggning av resan räknas som nybeställning. Skyddet är personligt, om ej
annat anges.
Bortfraktare är Stena Line AB.
För befordran av passagerare och resgods skall gälla Svenska Färjerederiers
Transportvillkor för Passagerare- och Resgods med avgångs-och/eller bestämmelseort i
Sverige antagna den 1 juni 1980 av Sveriges Redareförening efter förhandlingar med
konsumentverket.
1. Definitioner.
1.1 Med resgods avses varje föremål, inbegripet fordon som transporteras för
passagerarens räkning och ej är att hänföra till last.
1.2 Med handresgods avses resgods som passageraren för med sig eller har i sin hytt
eller eljest i sin vård under transporten inbegripet vad han har i eller på medfört
fordon.
1.3 Med last avses dels gods som passageraren inte kan föra med sig under transporten
eller förvara i sitt fordon, dels gods som upptar utrymme i fartygets lastrum eller i
fordon inlastat gods med en vikt överstigande 150 kilogram som körs som ett led i
kommersiell verksamhet, dels bussar och liknande fordon i yrkesmässig linje- eller
beställningstrafik för kollektiv transport av passagerare.
2. Tillämplig lag svensk lag.
2.1 Svensk lag skall nedan under 2.2 angivet undantag tillämpas på transport
som utföres av rederiet under dessa villkor.
Utländsk lag och speciella bestämmelser.
2.2 Vid sjötransport som utförs av annan transportör än Rederiet på sätt som
anges i 6.5 kan utländsk lag bli tillämplig. Vid transport med järnvägsfärja på så
kallad genomgångsbiljett tillämpas särskilda bestämmelser om vilka järnvägen kan
lämna upplysning.
3. Platsbokning och bindande avtal.
3.1 Plats för passagerare och fordon skall i fjärrtrafik bokas på förhand.
Utan förhandsbeställning kan plats ombord ej utlovas. Med fjärrtrafik avses all annan
trafik än vad som anges i 3.2.
3.2 Bokning av plats för passagerare och fordon tillrådes även i närtrafik för den
som obetingat måste resa med en speciell tur enär plats annars ej kan utlovas vid varje
enskilt tillfälle. Med närtrafik avses trafik på Danmark, Gotland, Norge och Åland.
3.3 Bindande avtal sluts mellan passageraren och Rederiet genom:
a) bokning som bekräftas av Rederiet eller om bokning ej erfordras.
b) betalning av resans pris eller om vederlag ej utgår.
c) påbörjande av ombordstigning på fartyg eller annat transportmedel som
tillhandahålles av Rederiet.
4. Avbeställning.
4.1 I avbeställning inbegrips att passageraren inte checkar in eller
förvägras utresa.
4.2 Avbeställningsavgift per person och/eller fordon utgår enligt följande:
a) Mer än 30 dagar före avresedagen 0 kr.
b) 30-15 dagar före avresedagen 15 %.
c) 14 dagar till 24 timmar före avresa 50 %.
d) Inom 24 tim före avresa 100 %.
Nedsättning kan förekomma i vissa fall. Se 15 kap. 14§ andra stycket sjölagen. På
linjer med stor turtäthet utgår ej avbeställningsavgift i närtrafik. Vad som är
närtrafik anges i 3.2.
4.3 Vid resa tur och retur beräknas avbeställningsavgiften med hänsyn till
tidsrymden mellan avbeställningsdagen och varje avresedag för sig.
4.4 Vid avbeställning på grund av sjukdom, olycksfall, dödsfall eller annan skälig
anledning debiteras 10% av resans pris. Rederiet bör underrättas om sådant hinder inom
rimlig tid.
5. Biljett och fartyg.
5.1 Biljett skall uppvisas vid incheckning i samband med ombordstigning och vid
busstransport som inkluderats i priset. Arrangemang såsom paketresa, busstransport,
hotellvistelse, utflykter och måltider ingår i biljettens pris endast om det är
särskilt angivet.
5.2 Rederiet har rätt att utföra transporten med ordinarie linjefartyg eller annat
lämpligt fartyg.
6. Rederiets ansvar.
6.1 Rederiet är ansvarigt för skada eller förlust på grund av händelse
under befordringen eller på grund av försening om skadan eller förseningen har vållats
genom fel eller försummelser av Rederiet eller någon för vilken detta svarar. Av 15
kap. 17, 18 och 20§ i sjölagen följer att Rederiet för att undgå ansvarighet i flera fall måste
visa att fel eller försummelse ej har förekommit. Vad beträffar ansvaret för
försening skall beaktas att publicerade tidtabeller är uppgjorda med hänsyn till
normala förhållanden.
I de fall rederiet tillhandahåller anslutningstransport med annat transportmedel än
fartyg ansvarar Rederiet för skada eller förlust enligt de regler som gäller för detta
transportmedel.
6.2 Rederiets ansvar är vid skada, förlust eller försening begränsat.
Begränsningarna av ansvarigheten enligt 6.3 och 6.4 kan inte åberopas om det visas att
någon i rederiledningen vållat skadan uppsåtligen eller av grov vårdslöshet.
6.3 Sjölagens begränsningsbelopp uttrycks i Internationella valutafondens särskilda
dragningsrätter (SDR). Värdet på SDR anges i dagspressen under rubriken Valutakurser. I
det följande anges de belopp som rederiets ansvar uppgår till dels i SDR, dels i svenska
kronor enligt gällande SDR-kurs per 2005-02-28 1 SDR=SEK 10.00.
1) Personskada och dödsfall 175.000 SDR ca SEK 2.039.000.
2) Försening av passagerare 4.150 SDR ca SEK 48.300.
3) Skada på, förlust eller försening av
a) Handresgods, ej förvarat i eller på fordon 1.800 SDR ca SEK 21.000
b) Dyrbarheter, som bortfraktaren tagit emot för säker förvaring 6.750 SDR ca SEK
78.600.
c) Fordon 10.000 SDR ca SEK 116.500.
d) Annat resgods 2.700 SDR ca SEK 31.500.
Friskrivningar.
6.4 Rederiet fritar sig från allt ansvar såvitt rör
a) passagerare för tiden innan denne går ombord och efter det att han gått iland med
undantag för vad som anges under 6.1 andra stycket
b) handresgods för tiden innan resgodset förs ombord och efter det att det förts iland
med undantag för vad som anges under 6.1 andra stycket.
Friskrivningarna kan inte åberopas i fall som anges i 6.2.
Rederiet är ej skyldig att ersätta penningar, konstföremål och andra dyrbara
föremål annat än om Rederiet mottagit egendomen för förvaring.
Friskrivning från ansvar för sjötransport som utföres av annan än rederiet.
6.5 Om av biljetten framgår eller om det eljest är avtalat eller klart förutsatt att
transporten helt eller till bestämd del skall utföras av annan än Rederiet
förbehåller sig Rederiet frihet från ansvar för skada, förlust eller försening
orsakad av händelse under del av befordringen som utförs av den andre. Detsamma gäller
om passageraren enligt ingånget avtal har rätt att helt eller delvis anlita annan
transportör än Rederiet.
Självrisker.
6.6 Rederiet förbehåller sig att passageraren själv skall stå risken intill angivna
belopp.
1) för varje fordon som skadas 150 SDR ca SEK 1.750.
2) för varje annan resgodsskada 20 SDR ca SEK 230.
3) för skada på grund av försening 20 SDR ca SEK 230.
Självriskerna kan inte åberopas i fall som anges i 6.2 och inte heller vid
totalförlust.
7. Last.
Last transporteras enligt bestämmelserna i 13 kap. sjölagen. För last utgår
frakt enligt tariff.
8. Farligt gods, ersättningsskyldighet för passageraren
Resgods som kan medföra fara eller väsentlig olägenhet för fartyg, liv eller
annat gods får inte tas ombord som resegods eller handresgods utan måste bokas som last
och transporteras enligt särskilda föreskrifter. Enligt 15 kap 8§ sjölagen har
passageraren skyldighet att upplysa Rederiet om godsets farliga beskaffenhet före resans
början. Rederiet har rätt att allt efter omständigheterna utan ersättningsskyldighet
låta föra iland farligt resgods eller oskadliggöra eller förstöra det om det tagits
ombord utan att Rederiet kände till dess beskaffenhet.
Har resgods orsakat skada för Rederiet eller skada på fartyget är passageraren
ersättningsskyldig om skadan beror på att han eller någon för vilken han svarar gjort
sig skyldig till fel eller försummelse.
9. Levande djur.
Transport av levande djur kan endast ske efter särskild överenskommelse med
Rederiet. Rederiet ansvarar ej för skada på eller förlust av levande djur.
10. Reklamation.
Eventuella klagomål bör genast framföras till något av befälen ombord.
Skadeståndsanspråk skall framföras till Rederiet inom skälig tid efter inträffad
skada eller förlust (max 6 mån.).
11. Behörig domstol.
Talan i anledning av tvist som inte biläggs i godo kan efter kärandens val
endast väckas vid domstol.
1. för den ort där svaranden är varaktigt bosatt eller har sin huvudsakliga
rörelse.
2. för den avtalsenliga avgångs- eller bestämmelseorten för sjötransporten.
3. i den stat där käranden har sin hemvist eller eljest är varaktigt bosatt förutsatt
att svaranden har driftsställe för sin rörelse i den staten och är underkastad dess
domsrätt eller
4. i den stat där transportavtalet slöts förutsatt att svaranden har driftsställe för
sin rörelse i den staten och är underkastad dess domsrätt.
12. Preskription.
Nedanstående fordringar upphör om talan inte väcks vid behörig domstol (Se
klausul 11), i fråga om
1. fordran på ersättning för personskada eller försening.
alt a) inom två år från ilandstigningen eller
alt b) om passageraren avlidit under transporten inom 2 år från den dag ilandstigningen
skulle ha ägt rum, eller
alt c) om passageraren avlidit efter ilandstigningen inom två år från dödsfallet men
inte senare än tre år från ilandstigningen
2. Fordran på ersättning på grund av att resgods skadats, gått förlorat eller
försenats vid sjötransport.
alt a) inom två år efter det godset förts iland eller
alt b) om det gått förlorat inom två år från det godset skulle ha förts iland.
13. Försäkring.
Passagerare rekommenderas att teckna egen försäkring för sjöresan och utlandsvistelsen.
Ej incheckad/utnyttjad utresa innebär automatisk annullering av hela bokningen, dvs även hemresan.
Nedanstående avgifter ersätter anmälnings- och avbeställningsavgifter i avsnittet
Allmänna transportvillkor.
Vid avbeställning på grund av akut sjukdom eller olycksfall debiteras
avbeställningsavgifter (se tabell) för de som ej har tecknat avbeställningsskydd.
Anmälningsavgiften skall erläggas senast 10 dagar efter bokningstillfället och
förhandsbokade biljetter skall vara till fullo betalda senast 28 dagar före avresan
såvida ej annat angivits i broschyr eller på inbetalningskort. Biljetter som bokas
senare än 28 dagar före avresan skall betalas till fullo vid bokningstillfället,
såvida ej annat avtalats. Borttappade, stulna eller förstörda biljetter ersätts ej. Försäkring rekommenderas.
Anmälnings- och avbeställningsavgifter transportresor på Stena Lines linjer gäller på
Danmarkslinjen enbart för transportresor med fordon.
Anmälningsavgift:
|
100:-/person på linjerna Göteborg-Kiel, Karlskrona-Gdynia
och Oslo-Frederikshavn.
10% på resans totalpris, dock lägst 100:- på linjerna Göteborg-Frederikshavn
och Varberg-Grenå |
Avbeställningsavgifter1
|
30-15 dagar före avresa |
50:-/person |
14-1 dag före avresan2 |
50% av resans totalpris |
24 tim före avresan eller senare |
100% av resans totalpris |
1. Gäller ej transportresa utan fordon på linjerna Göteborg-Frederikshavn
och Varberg-Grenå
2. Inklusive avresedagen
Avbeställningsskydd
Avbeställningsskydd kan tecknas av resenär som skydd mot
avbeställningsavgifter vid akut sjukdom eller olycksfall. I
avbeställningsskyddet för vuxna ingår automatiskt avbeställningsskydd
för medföljande barn t.o.m. 14 år. Skyddet är personligt, om ej annat anges.
För den resenär som träffat avtal om avbeställningsskydd och har rätt att avbeställa resan
pga sjukdom eller olycksfall, utgår ingen avbokningsavgift
vid avbeställning.
VAD KOSTAR AVBESTÄLLNINGSSKYDDET?
|
50:-/person vid resa Göteborg-Kiel, Karlskrona-Gdynia eller Oslo-Frederikshavn |
50:-/fordon vid resa Göteborg-Frederikshavn eller Varberg-Grenå |
Beloppet är förverkat om man utnyttjar avbeställningsskyddet |
Avbeställningsskyddet gäller för: Om resenären eller dennes make/maka/sambo, resenärens
eller dennes make/makas/sambos släkting i rakt upp- eller nedstigande led, syskon eller
person med vilken resenären gemensamt beställt resan, drabbas av allvarlig sjukdom, försämrat
sjukdomstillstånd eller olycksfall och denna händelse är av sådan art, att resenären
inte rimligen kan genomföra resan. Resenären ska avbeställa resan så snart som möjligt
efter det att avbeställningsanledning uppkommit. Grunden för avbeställningen ska på tillförlitligt
sätt styrkas med läkar- och/eller släktskapsintyg
Stena Line Scandinavia AB friskriver sig från ansvar för eventuella fel lämnade i broschyrer,
turlistor liksom i annan allmän information i samband med researrangemanget. Vidare förbehåller
sig Stena Line Scandinavia AB rätt att utan särskild underrättelse löpande vidta förändringar i pris-
och turlistor.
|